טיפים לחזרה לבית ספר והכנה לכיתה א'

איזו התרגשות, החופש נגמר וחוזרים לבית הספר, יש ילדים שילכו לכיתה א ובשבילם זו הפעם הראשונה שיגיעו לבית הספר, הלא מוכר ולעיתים גם מפחיד. איך גורמים למעבר להיות קל יותר ונעים? טיפים לחזרה לבית הספר ולמעבר קל ורגוע.

המעבר לכיתה א הוא כנראה המלחיץ ביותר והוא גם זה הזוכה להתייחסות גדולה. מה זה מלחיץ אותנו כל כך כהורים במעבר? לפני הכל הילד עבר למקום גדול והגננת המכילה שנמצאת עם כ- 30 ילדים בלבד איננה עוד. במקומה יש מבנה גדול ולא מעט כיתות. הגודל והמענה האישי משתנים. במקביל זאת הפעם הראשונה בה הילד יימדד בקריטריונים אובייקטיבים כמו ציונים ולכל התנהגות שלו מוצמד ציון מספרי או הערכה.

אז אתם בלחץ כהורים, ומעבירים את הלחץ לילדים, ואנחנו מציעים כמה טיפים להקלת הלחץ ולארגון סדר היום כדי שלילד יהיה קל יותר להתחיל את השנה.

איך אפשר לעזור לילד במעבר קל

סדר יום: הקפידו על סדר יום קבוע וברור. סדר יום יעזור לילד להתמודד עם השינוי ולהיקלט טוב יותר בכיתה א'. אל תחכו לרגע האחרון או ליום הראשון לשנת הלימודים – כי סדר יום צריך לנסות להנחיל עוד לפני. את סדר היום כדאי להתחיל לפחות כשבוע לפני החזרה לבית הספר לפחות ולכלול בו ארוחות ושעות שינה ושעות ללא מסכים.

יום רגוע מתחיל בבוקר מוצלח וכן, גם בארוחת בוקר. חשוב להקפיד על ארוחת בוקר למעשה להתחיל להרגיל אליה לפני שחוזרים לבית הספר. ארוחת בוקר מעוררת את הילד לאחר שעות השינה של הלילה ומספקת לו אנרגיה ליום החדש. מחקרים מראים שילדים שהקפידו לאכול ארוחות בוקר היו בעלי הישגים גבוהים יותר בשעות הלימוד המוקדמות מחבריהם שדילגו על ארוחה זו.

כמובן שתשלחו עם הילדים ארוחת בוקר נוספת להפסקת האוכל וכדאי להכין מראש קופסת אוכל ובקבוק עם מים שהילד ידע לפתוח וגם אולי יבחר מה אוכלים בכל יום בשבוע.

חדר מסודר או פינת לימודים ברורה ומסודרת

סדרו עם הילד חדר ובו פינת למידה ושולחן, כיסא נוח ומקום לכל הספרים שלו והקלסרים. חשוב שלילד יהיה מקום רגוע ללמוד ואפשר כבר מעכשיו להרגיל את הילד לפעילות לימודית ליד השולחן. מה עושים? מחליטים על פינת למידה ומדי פעם נותנים לילד לשחק או לצייר דווקא שם, כדי לראות שהמקום נוח לו.

שעות שינה

הידעתם שרוב ילדי ישראל לא ישנים מספיק שעות ביום והם עייפים בבקרים? נכון שלא פשוט בחופש לדאוג שהילדים ישנו שעות מספיקות אבל יש חשיבות לשינה. ילדים שאינם ישנים מספיק יתקשו ללמוד, להתרכז ולהיות רגועים. ילד בן 6 צריך ללכת לישון בשעה 20:00- 20:30 ולא מאוחר מזה. נסו להתחיל להרגיל לשעות שינה נכונות ולקימה בשעה נכונה בבוקר, כדי לא להגיע ליום הראשון ללימודים עייפים.

איפה בית הספר נמצא?

החופש הוא זמן מצוין להראות לילדים את הדרך לבית הספר, גם אם אתם לוקחים אותם. אחת הדרכים להקל על הילד את המעבר היא היכרות עם הדרך לבית הספר והיכרות עם המבנה. טיילו מספר פעמים בדרך לבית הספר והתייחסו לדרך. נסו גם להיכנס לחצר, לטייל בה, לראות מה בית הספר מציע ואם ניתן להיכנס למבנה אז בדקו עם הילד איפה השירותים והמזכירות והבהירו לו מה כל דבר אומר (מה תפקיד המזכירה ומה זו מורה מחנכת)

ארגון המחברות

בחלק מבתי הספר נהוג להנחות את ההורים לוותר בכיתה א' על מחברות ממותגות ובמקומם יש לבחור מחברות בצבעים שנקבעו מראש, כדי להקל על הילד בהתחלה למצוא את המחברת הנכונה. חשוב להבין מה בית הספר רוצה ולהסביר לילדים, כדי שידעו למצוא מחברות בתיק הגדול שלהם.

ארגון התיק

נסו לשחק עם הילדים בסידור התיק. איפה נמצא הקלמר ואיפה האוכל, איפה המחברות ואיך לסדר נכון שיהיה קל לסחוב.

סידור הקלמר

ברוב הקלמרים לכיתות הנמוכות היום יש כמה תאים. כדאי לסדר עם הילד את הקלמר עם הילד ולשים בתא קבוע את העפרונות, בתא אחר את הטושים ובתא השלישי- דבק, מספריים ועוד מוצרים שצריך כמו סרגל, צבעים ומחדד. החופש כאמור הוא זמן לשחק עם הקלמר ולראות שהילד זוכר איפה כל דבר.

היכנסו לרכישת ציוד לבית הספר >>

לקטלוג כלי כתיבה >>

לקטלוג הכנה לכיתה א' >>

כתיבת תגובה

שתפו עם חברים

אולי יעניין אותך גם

יום המשפחה

יצירה ליום המשפחה

פעם קראו לו יום האם. היום הוא כבר יום המשפחה ומחבק את כל המשפחות. רגע לפני שיום המשפחה מצוין בישראל – קבלו רעיונות ליצירה ליום המשפחה עם הילדים

קרא עוד »
ראש דשא

פעילויות לילדים לטו בשבט

מחפשים רעיונות לשלל פעילויות לילדים לטו בשבט? מהכנת ראשי דשא ועד יצירת גינה שמחה וירוקה בעציצים. היכנסו לכל מה שאפשר לעשות לכבוד טוב בשבט

קרא עוד »

הכנת חנוכיה – רעיונות

אולי הכי מהיר לקנות חנוכייה מוכנה, אבל אין כמו הדלקת נרות בחנוכייה שאתם הכנתם עם הילדים. 3 רעיונות להכנת חנוכיה בעיצוב אישי

קרא עוד »