הכנה לכיתה א' – כל מה שצריך לדעת

להכיר אותיות זה חשוב, אבל אל תשכחו ממיומנויות מוטוריות. מה כדאי לדעת לפני השינוי הגדול ואילו מיומנויות כדאי לפתח כהכנה לכיתה א'?

מזל טוב! קיבלתם מכתב משמח לרשום את הילדים לכיתה א'? מסתבר שעם המכתב הזה בדואר מגיעות גם התלבטויות, חששות וקצת לחץ. הילד/ה מוכנים למעבר? מה צריך לדעת.

אז מלבד קניית ציוד יש גם הכנה שאפשר לעשות בבית וכדאי להכיר את המיומנויות, שהילד שלכם צריך להגיע איתה לכיתה.

בשלות קוגנטיבית:

היום מצפים מהילדים שיגיעו מוכנים לכיתה א', יכירו חלק מהאותיות והמספרים, ידעו להתמודד עם משימות. בשלות קוגניטיבית מתייחסת למוכנות של הילד לרכוש מיומנויות של כתיבה קריאה וחשבון. כאן קל לעזור לילדים וכדאי להתחיל בלמידה של אותיות במשחק.

הכנה לכיתה א' בתחום הקוגניטיבי יכולה לשלב תחומים – לדוגמה שימוש בעיפרון ובדפי עבודה (שיפור מוטוריקה עדינה) ולמידת אותיות. תוכלו למלא לא מעט חוברות ומשחקים שיעזרו לכם ללמד את הילד, אבל גם דפים רגילים וצבעים או מחברת ועפרון יעשו את העבודה.

כמה דברים שכדאי לתרגל:

לימוד אותיות: אפשר להתחיל באותיות השם או לפי הסדר.

לימוד אותיות

לימוד מספרים : אפשר ללמד ילדים מספרים ולמנות. חשוב שילד יגיע עם מושגים בסיסיים כדי שההתחלה תהייה קלה

קוביות

בשלות מוטורית:

בטח שמעתם את המושג מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה. הילד שלכם אמור להיות מסוגל להתמודד עם משימות מתחום המוטוריקה הגסה – כמו קפיצות, ריצה, עליית מדרגות ועוד וגם משימות כמו גזירה, הדבקה, אחיזת עיפרון נכונה. קל לחזק את כל המשימות האלה ולראות שהילד מצליח להתמודד איתם ולא מתעייף אחרי 5 דקות מגזירה.

בשלות רגשית: 

מחקרים מראים שדווקא בשלות רגשית, יותר מכל תחום אחר, היא המנבאת בצורה טובה ביותר הצלחה בבית הספר והשתלבות הילד במערכת החדשה. אז גם כאן למידה קשורה לישיבה על כיסא, דחיית סיפוקים, ויכולת להתמודד עם קושי. ילד שבשל רגשית ייפרד בקלות בבוקר ויתרכז במשימות שלו. אם יש חשש שהילד לא בשל או עוד צעיר – כדאי להתייעץ עם הגננת או פסיכולוג/ית של הגן.

ניתן לעזור לילדים להתמודד עם קשיים בדחיית סיפוקים ולעזור להם להבין מה מצופה מהם. עבודה עם הילד על הקשיים יעזרו לו להתמודד בקלות עם המעבר לכיתה א.

בשלות בתחום החברתי: 

לקושי חברתי יש השפעה ישירה על יכולת להתרכז וללמוד או, אם נדייק, להיות פנויים ללמידה, ולכן לא כדאי להתעלם מקשיים של ילדים או מבעיות חברתיות. גם כאן אפשר להתייעץ.

אם אתם מרגישים שהילד ביישן או מתקשה אפשר להפגיש אותו עם ילדים ולעזור לו להתמודד עם הקושי.

איך להפוך את המעבר לקל יותר?

  1. דברו עם הילד על המעבר
  2. הכירו לילד את מתחם בית הספר
  3. שחקו עם הילד במשחקי מספרים ואותיות, דברו על אות פותחת וסוגרת, חרוזים ועוד
  4. הכינו את ציוד בית הספר עם הילדים- קנו ביחד קלמר, עפרונות וצבעים, סדרו איתם את הציוד, עטפו מחברות ודברו על הציוד שקניתם.
  5. דאגו שהילד יתרגל מראש לישון בזמן ולקום בשעה מתאימה לבית הספר. רוטינות של שעות שינה ואוכל חשובות לילדים כדי להתרגל ללמוד ולהיות מרוכזים.

כתיבת תגובה

שתפו עם חברים

אולי יעניין אותך גם

יום המשפחה

יצירה ליום המשפחה

פעם קראו לו יום האם. היום הוא כבר יום המשפחה ומחבק את כל המשפחות. רגע לפני שיום המשפחה מצוין בישראל – קבלו רעיונות ליצירה ליום המשפחה עם הילדים

קרא עוד »
ראש דשא

פעילויות לילדים לטו בשבט

מחפשים רעיונות לשלל פעילויות לילדים לטו בשבט? מהכנת ראשי דשא ועד יצירת גינה שמחה וירוקה בעציצים. היכנסו לכל מה שאפשר לעשות לכבוד טוב בשבט

קרא עוד »

הכנת חנוכיה – רעיונות

אולי הכי מהיר לקנות חנוכייה מוכנה, אבל אין כמו הדלקת נרות בחנוכייה שאתם הכנתם עם הילדים. 3 רעיונות להכנת חנוכיה בעיצוב אישי

קרא עוד »