ספרים – איך בוחרים?

גודל המילים, כמות הדפים, הנושא – איך בוחרים באמת ספר ילדים טוב ומתי להפסיק להקריא להם ספרים. הכל על ספרי ילדים, מבצעים ובחירה נכונה.

בחירת ספרי ילדים ותינוקות היא משימה אהובה על רוב ההורים. בינינו אננו מתפתים לפני הכל לקנות את מה שאנחנו אהבנו בילדותנו כמו "תירס חם" "מעשה בחמישה בלונים" ועוד. רגע לפני שאתם קונים את הספר הבא, בואו לקרוא מדריך- איך לבחור ספרים ומה נכון לכל גיל.

ספרים לגילאים צעירים

השאלה מתי להתחיל להקריא ספרים לילדים ואיזה ספרים לבחור, מלווה הורים רבים. מסתבר שאין גיל נכון להתחיל להקריא לילדים. אתם יכולים להתחיל מגיל קטן, בסיפורים קצרים ולחזור עליהם. ככל שהילד גדול יותר הוא כנראה ידרוש מכם להקריא לו ואז תוכלו להקריא ספרים ארוכים יותר.

בחירת ספרים לילדים היא משימה מעניינת ומחזירה אותנו ההורים לגילאי הילדות שלנו. כמעט לכל אחד יש ספרים שהוא זוכר כאהובים. לפני שאתם בוחרים את הספר הבא – קבלו כמה טיפים ודגשים לבחירה נכונה לפי גילאים.

דפים עבים: הקטנטנים שלנו אוהבים שמקריאים להם, אבל תשאירו אותם לרגע עם ספר והם קורעים אותו מהר. ההמלצה היא לחפש ספרים מדפי קרטון קשיחים. הם לרוב יותר עמידים, עם קצוות מעוגלים שלא מהווים סכנה לתינוק.

תוכן הספר: חפשו סיפורים עם תוכן מעולמם של תינוקות כמו חיות או טבע, הבית והגן. מומלץ ספרים עם טקסט קצר ומתחרז. כדאי לבחור ספרים שיש בהם חזרה על הכתוב, חריזה וחיקוי צלילים, שמהם הילד ייהנה, גם אם הוא עוד לא מבין את כל המילים או לא יודע לדבר היטב.

תמונות וצבע: התפתחות הראייה מתרחשת אצל תינוקות עד גיל שנתיים מומלץ לבחור ספרים עם תמונות עם ניגודיות גבוהה, צורות או איורים גדולים ובולטים.

בחירת ספרים לילדים ולנוער

כאן הבחירה שונה, פחות התייחסת לציורים ואיורים או לעובי הדף והתייחסות היא לעלילה עצמה ולדמויות. ילדים מחפשים דמות להזדהות איתה או לקבל השראה. במקביל בגיל מסוים רוב הילדים יעדיפו גיבורים בני גילם כדי לקרוא עליהם.

לפני שאתם בוחרים ספר לילדים כדאי לשתף אותם בבחירה, לספר להם מה אהבתם לקרוא כילדים ואולי גם להציג להם את הספרים האלה.

קניית ספרים במבצעים

בשנים האחרונות תוכלו למצוא ספרים במבצעים כל השנה ולא רק בשבע הספר. ממליצים לכם לבדוק ולראות אם קלסיקה שאתם אוהבים והילדים אוהבים כמו "יומנו של חנון" או קפטן תחתונים"  במחירי מבצע. מומלץ להשוות מחירים באתרים שונים וגם בדן דיל.

  • עלילה – ילדים גדולים יותר התחברו לעלילות דמיוניות ומפתיעות. ילדים צעירים זקוקים לעלילה ממוקדת יותר במקומות מוכרים להם.
  • דמויות – ככל שהילד צעיר יותר הוא ירצה להזדהות עם הדמות וחשוב למצוא ספרים שיעזרו לו בכך.
  • התאמה של גודל האותיות לילד – ילדים צעירים זקוקים לגודל פונט גדול יותר מאשר ילדים בוגרים. נסו לתת לילד לקרוא דף בסיפור לפני שתקנו את הספר.
  • אם הילד קורא לבד – בדקו אולי הוא זקוק עדין לניקוד בספר.
  • איורים – בספרים ילדים בוגרים ולנוער כמעט אין איורים. חשבו אם הילד שלכם זקוק לאיורים ואם כן חפשו ספר שיש בו איורים.
  • סדרות ספרים – חפשו גם ספרים שיש בהן סדרות. סדרות יכולות לעזור לילד להמשיך לקרוא, בהנחה שהתחבר לדמות.

בסופו של דבר הבחירה תשתנה בין הילדים וגם כנראה בין ההורים. חשוב להמשיך להקריא לילדים ספרים, גם כשהם קוראים לבד, כדי לאתגר אותם. בינינו יש סיכוי טוב שאתם תיהנו גם מעצם ההקראה. המשיכו לקרוא עד שהילדים יסרבו או יעדיפו לבד, ועד אז – תמשיכו ליהנות מהם.

מחפשים לקנות ספרים? היכנסו:

לקטלוג ספרי ילדים >>

לקטלוג ספרי נוער >>

לקטלוג ספרים לתינוקות >>

לקטלוג ספרים לפעוטות >>

כתיבת תגובה

שתפו עם חברים

אולי יעניין אותך גם

יום המשפחה

יצירה ליום המשפחה

פעם קראו לו יום האם. היום הוא כבר יום המשפחה ומחבק את כל המשפחות. רגע לפני שיום המשפחה מצוין בישראל – קבלו רעיונות ליצירה ליום המשפחה עם הילדים

קרא עוד »
ראש דשא

פעילויות לילדים לטו בשבט

מחפשים רעיונות לשלל פעילויות לילדים לטו בשבט? מהכנת ראשי דשא ועד יצירת גינה שמחה וירוקה בעציצים. היכנסו לכל מה שאפשר לעשות לכבוד טוב בשבט

קרא עוד »

הכנת חנוכיה – רעיונות

אולי הכי מהיר לקנות חנוכייה מוכנה, אבל אין כמו הדלקת נרות בחנוכייה שאתם הכנתם עם הילדים. 3 רעיונות להכנת חנוכיה בעיצוב אישי

קרא עוד »